Door mijn beroepsvereniging de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers ben ik in de spotlight gezet.

Ik deel in dit interview mijn succesformule voor (online) leren.

—–
BEST PRACTICE VAN DE WEEK: LISETTE CASTELEIN over ‘LEREN MET HOOFD, HART én LIJF’ ONLINE!

Best practice van de week is Lisette Castelein over hoe zij haar succesformule ‘Leren met hoofd, hart én lijf’ online vormgeeft. Lisette werkt als remedial teacher en kindercoach in haar eigen praktijk: Praktijk Lisette Castelein in Sassenheim.

 

Je hebt het over je succesformule, vertel!
Klopt! Leren met hoofd, hart én lijf staan centraal in mijn werkwijze en bewijst keer op keer succesvol te zijn. Als de drie pijlers in balans zijn komt een kind tot leren. Wanneer er één of meer uit balans is of zijn, gaan de leerluikjes spreekwoordelijk gezegd dicht. Zaak is dan dat ik daar eerst aandacht aan geef waardoor de luikjes opengaan. Pas daarna kan er effectief geleerd worden.

Kort uitgelegd zijn de pijlers als volgt in te delen:

o Leren met je hoofd
Leren doe je natuurlijk met je brein, maar wanneer je wordt over- of ondervraagd kom je niet tot leren. Tijdens de begeleiding krijgt ieder kind lesstof aangeboden die het brein uitdaagt in de zone van naaste ontwikkeling. Zaak is dan natuurlijk wel dat ik weet wat de beginsituatie van het kind is. Dit achterhaal ik door de gegevens van school, gesprekken met het kind en natuurlijk mijn eigen onderzoek. In mijn handelingsplan staat ook altijd ‘dit plan is een dynamisch plan’, want tijdens de begeleiding schaaf ik doelen naar gelang bij. Het kind is tijdens het leren in beweging en een handelingsplan moet daarin meebewegen.

o Leren met je hart
Weten waarom je iets leert is ook een voorwaarde om tot leren te komen. Dit komt tot uiting in de pijler leren met je hart. Het kind gaat als het ware een verbinding aan met de lesstof. Dit doe ik op een visuele manier. Zo gebruik ik bijvoorbeeld het Rekenmuurtje van Bareka om de te leren rekenvaardigheden te laten zien. Daarbij maak ik ook altijd de vorderingen visueel. Kinderen vinden het ontzettend fijn om hun uitdagingen en vorderingen gevisualiseerd te zien. Het is helder en concreet voor ze. Daarbij is het uitgangspunt niet ‘je moet dit doen’, maar ‘we gaan dit samen doen.’ Dit zorgt voor rust en bevordert een actieve leerhouding.

o Leren met je lijf
Als je goed in je vel zit kom je tot leren. Zo niet, dan moet daar eerst naar worden gekeken en hoort het bij de pijler leren met je lijf thuis. Het niet lekker in je vel zitten kan met allerlei zaken te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan gedoe met klasgenoten, faalangstige gevoelens of een ingrijpende gebeurtenis en ook met het worden onder- of overvraagd op school. Deze laatste reden overlapt dan weer met de eerste pijler.
In de begeleiding is dus aandacht voor hoe het kind in zijn vel zit en hierbij komen mijn vaardigheden als kindercoach om de hoek kijken. Zo heb ik de afgelopen periode vaak aandacht geschonken aan kinderen die rondom COVID-19 erg gespannen waren. Dit omdat er thuis veel onrust was of omdat een kind bezorgd was over een ziek familielid. Tijdens zo’n sessie schuift de aandacht even van het leren af, maar zorgt wel voor een basis om tot leren te komen. Vaak al tijdens de sessie, maar soms ook pas de volgende.
Tot slot heeft leren met je lijf heeft ook te maken met bewegen. Tijdens de sessies zitten we niet eindeloos stil, maar zijn we ook letterlijk actief. Bewegen spreekt kinderen ontzettend aan en ze ervaren dat leren ook leuk kan zijn. Iets wat ze niet of nauwelijks eerder hebben ervaren.

Eigenlijk zijn de drie pijlers met elkaar verweven. De één heeft een overlap met de ander. Daarom is het belangrijk dat ze alle drie in balans zijn, want daardoor kom je tot leren.

 

Hoe geef jij nu jouw RT vorm?
Op dit moment is mijn praktijk open voor de kinderen die voorheen ook naar de praktijk kwamen. Een deel maakt hier gebruik van en een ander deel blijf ik online zien. Daarnaast geef ik nu ook online RT aan de kinderen die ik voorheen bezocht op de scholen. Dit omdat het qua lesroosters (halve dagen les, wisselende dagen etc) bijna niet in te plannen was. Vanaf 8 juni ga ik hen weer op school begeleiden.

Oké, maar jouw pijlers ‘leren met je hoofd en lijf’ zijn toch ontzettend lastig om online vorm te geven?
Dat zou je denken, maar niets is minder waar. Leren met je lijf en hoofd hebben onder andere te maken met hoe kinderen in hun vel zitten. Online heb ik daar dus ook aandacht voor, maar dan moet ik wel op een paar dingen letten. Zo zitten kinderen die ik online begeleiding geef vaak te dicht op hun webcam. Ik vraag ze dan om de webcam of hun stoel achteruit te schuiven. Hierdoor zie ik niet alleen het hoofd, maar ook schouders, armen en vaak ook de handen. Door het lijf te lezen kan je veel informatie krijgen over hoe het met een kind op dat moment gaat. Hoge schouders of vuisten kunnen bijvoorbeeld een teken van spanning zijn. Eerst moet er dan dus aandacht worden gegeven aan die spanning.
De plek waar een kind zit is hierbij wel belangrijk. Nooit met de rug naar het raam zitten en soms moet er even met een gordijn worden geschoven. Hierdoor krijg je het beste beeld en kan je het kind veel beter lezen.
Een voorwaarde in mijn pijler is bewegen. Belangrijk is dat er daarvoor wel voldoende ruimte is. Dit geef ik aan vooraf aan bij de ouders. Vaak zitten kinderen in hun slaapkamer of de woonkamer waar er genoeg ruimte is. Bij bewegen denkt men al vaak dat er gerend moet worden. Maar dat is natuurlijk niet heel handig in een kleine ruimte. Het bewegen doen we bijvoorbeeld door het joggen van sommen of spellingscategorieën. Of met wisbordjes die met een bepaalde opdracht of categorie verspreid in de kamer liggen.
Daarbij maak ik gebruik van de materialen die op dat moment in huis aanwezig zijn. Pennen, stiften, lego, klei, noem maar op. Een wisbordje is bijvoorbeeld snel gemaakt van een insteekhoesje met een wit papier erin. Dikwijls stuur ik vooraf wat via de mail naar de ouders en zij printen het uit. En als er geen printer in huis is, dan maken we tijdens de sessie wat.

 

Als je nu zo terugkijkt op de afgelopen periode van online lesgeven, is je dat bevallen?
Al met al heeft het online lesgeven mij positief verrast. Binnen een week nadat alle scholen dicht waren gegaan, was ik volledig online aan het werk. Alhoewel ik eigenlijk nog 2 weken zwangerschapsverlof had, ben ik wel begonnen. Ouders gaven aan dat heel erg te waarderen ;). De meeste sessies stonden in de eerste anderhalve week in het teken van het organiseren van het schoolwerk dat de kinderen kregen en het uitten van gevoelens en gedachten. Daarna werden het steeds meer ‘gewone’ RT sessies.
In de toekomst blijf ik deze vorm van begeleiding geven zeker hanteren. Kwamen er eerst kinderen uit de omgeving naar mij toe, nu bereik ik online kinderen uit heel Nederland. En of ik ze nu online of in mijn praktijk lesgeef; allen gaan ze vooruit met mijn succesformule!

Bron: https://www.lbrt.nl/leden/best-practice-van-de-week

 

Geef een antwoord

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie