Hoi!

Ik ben Lisette, 37 jaar, en samen met mijn vriend Sander en onze kinderen Jop van 6 en Milou van 1 woon ik in het gezellige Sassenheim, vlakbij Leiden.

Sinds 2004 ben ik de trotse eigenaar van Praktijk Lisette Castelein, waar ik kinderen help bij het leren. Daarnaast werk ik sinds 2007 als leerkracht in het basisonderwijs.

Aan de ouders van de kinderen die ik begeleid heb ik gevraagd om mij eerlijk (!) te beschrijven en samenvattend zeiden zij:
– ´Gedreven!´
– ´Je kijkt niet alleen naar het probleem, je ziet ons kind.´
– ´Ontspannen en doelgericht.´

…en wow, daar ben ik echt  trots op!

Elk kind verdient speciale aandacht

Toen ik aan het begin van mijn afstudeerfase van de lerarenopleiding stond, mocht ik een half jaar zelfstandig lesgeven. En wat had ik er veel zin in! Geen losse lesjes meer, maar volle dagen voor de klas. Dit pakte ik serieus op. De lessen zaten goed in elkaar en ik had oog voor de verschillende niveaus van de kinderen.

Maar ondertussen begon het spreekwoordelijk gezegd te jeuken.

Want ik zag dat twee jongetjes nog meer ondersteuning nodig hadden bij een rekenonderdeel, ondanks dat ik hen al meerdere malen uitleg had gegeven. En dat ik echt meer tijd moest investeren om een paar andere kinderen een lastige spellingsregel eigen te laten maken. Maar met een vast lesrooster had ik simpelweg niet de tijd en ruimte om al die extra uitlegmomenten in te plannen. En dan zaten er ook nog 22 andere kinderen in de klas die ook mijn aandacht verdienden. Hoe moest ik dat nu gaan doen?

Tijdens een lunchpauze in de teamkamer bracht ik ter sprake. ‘Ach, het is een gegeven dat je ze niet allemaal kan helpen, dus laat het los’, werd er gezegd.

Nou, niet door mij. Want ieder kind verdient toch de aandacht die het nodig heeft?
Mijn jeuk werd langzamerhand een frustratie.

Een half jaar later studeerde ik met een dikke tien af. Tijdens mijn afstudeergesprek vroeg de dame van de examencommissie wat mijn grootste leerpunt was geweest. Mijn antwoord was simpel en vol van frustratie: ‘Ik ben een kei van een juf, maar het lukt mij niet om alle kinderen de ondersteuning te geven die ze nodig hebben wanneer zij vastlopen bij een bepaald schoolvak. Daar wil ik wat mee!’

Met bijna mijn hand op mijn hart heb ik haar moeten beloven om dit op te pakken.

Want zij zag in mij dat dit weleens mijn roeping zou kunnen zijn. Ze bleek gelijk te hebben.

Na de lerarenopleiding ben ik opleidingen gaan volgen om als specialist kinderen met leeruitdagingen te gaan helpen. Gaandeweg verdween de frustratie en kwamen enthousiasme en gedrevenheid er voor in de plaats.

Yes!
Nu wist ik hoe ik kinderen gericht kon helpen. Dit voelde zo goed aan dat ik in al mijn enthousiasme deze vaardigheden direct ben gaan toepassing toen ik als leerkracht voor de klas stond.

Maar ja, de factoren tijd en ruimte waren ondertussen nog net zoals voorheen.

Tijdens mijn dagen voor de klas heb ik echt geprobeerd om ieder kind te geven wat ze nodig hadden, maar het lukte mij niet om als leerkracht én als leerspecialist voor de klas te staan.

En tja, toen kwam die roeping om de hoek kijken. Heel mijn hart gaf aan dat gericht kinderen helpen hetgeen was waar ik écht blij van werd.

Daarom liet ik het lesgeven deels los en ben ik meer gaan werken in mijn eigen praktijk die ik toen al had opgezet.
En dat doe ik sinds de dag van vandaag met heel veel liefde, plezier én succes!

 -Ieder kind komt tot leren als de leerstof duidelijk én leuk is! –
Mijn aanpak werkt!

Ik ben iemand die van aanpakken houd en gebaande paden niet altijd volg. Methodes volg ik dus niet van A tot Z. Ik gebruik ze als handvatten en haal er graag uit wat er op dat moment werkt voor jouw kind.
Elk kind gaat bij mij vooruit met mijn succesformule voor leren: leren met hoofd, hart én lijf. Op deze pagina vertel ik je daar graag meer over.

Stilzitten ben ik niet van. Geef mij maar ruimte om te bewegen. Een lastig vraagstuk? Ik ben een kei in het zoeken en werken aan oplossingen. Moeilijkheden ken ik niet, wel uitdagingen. En die laatste ga ik niet snel uit de weg.

Typisch Lisette...