‘Goedemorgen allemaal!
Wat hebben jullie onwijs veel geluk vandaag,
want ik ben echt dé leukste invaljuf!’

 

Zo begin ik bijna standaard mijn invaldag in de klas. De kinderen moeten hier vaak om lachen (soms vergezeld door een zucht; gelukkig niet zo’n strenge muts) en het ijs is gebroken.
Daarna vertel ik wat over mezelf en laat daarbij een aantal leuke foto’s zien. Vervolgens worden er vragen over leeftijd en favoriete kleur op mij afgevuurd en daarna start dan toch echt de schooldag.

Ik ben een kwalitatief goede invaller voor er uitval ontstaat.

Sinds 2007  werk ik met heel veel plezier voor de Sophia Scholen als invalleerkracht voor de groepen 1 t/m 8.
In het begin werkte ik drie dagen in het basisonderwijs en 2 dagen vanuit mijn praktijk. Na verloop van tijd liep mijn praktijk zo goed dat ik nu alleen nog op de maandagen voor de klas sta.
De combinatie van werken als leerkracht en remedial teaching is een gouden combinatie.

In de klas

 

Ik sta in de klas, niet ervoor. Daarmee bedoel ik dat ik er niet alleen ben om ‘een dagje te vervangen.’
In al die jaren heb ik geleerd hoe je binnen een half uur een klik met een groep kan krijgen. Die klik is ontzettend belangrijk om tot een leerzame dag te komen. Bij een langere vervanging vormt die klik zich dan tot een band.
Dat ik letterlijk in de klas sta is ook te zien aan mijn manier van lesgeven. Ik ben actief aanwezig zodat ik snel kan inspelen op zaken die er spelen.

Enorme berg aan ervaring

 

Soms heb ik korte vervangingen, maar het merendeel is voor langere tijd. Oudergesprekken, rapporten invullen, vergaderingen bijwonen, schooladviezen geven, nadenken over de ontwikkeling van de kinderen en wat ze nodig hebben om verder te komen in het leerproces zijn mij daarom niet vreemd.
Ondertussen heb ik al duizenden kinderen lesgegeven, heel veel ouders gesproken en tientallen schoolteams in de Duin- en Bollenstreek kennen mij.

Dit is mij zeker niet vreemd

– Leren zichtbaar maken
– Teach Like a Champion
– Snappet
– AVI
– DMT
– PI-dictee
– Cito
– GIP-model
– EDI
– Mindset
– Bewegend leren
– LVS
– Dalton
– NIO

In al die jaren heb ik mijn eigen overdrachtsformulier ontwikkeld. Beknopt en overzichtelijk, zodat de collega van de volgende schooldag vlot ziet hoe jouw dag is verlopen.
Wil jij deze ook hebben? Dan kan je hem hier downloaden: Overdrachtsformulier Invalleerkracht

Copyright Praktijk Lisette Castelein