Leren met hoofd, hart én lijf

Logo hoofd hart lijf
Mijn succesvolle visie waar ik voor sta.

Weet u nog wanneer u iets heeft geleerd waar u nu nog enthousiast over bent?
Waarschijnlijk heeft het u ook nog in beweging gezet. Bij mij was dat het leren snowboarden. De instructeur zag wat ik nodig had qua instructie om verder te komen..en dat ik er af en toe even klaar mee was, haha. Het was letterlijk vallen en opstaan en ik werd enthousiaster naarmate het steeds beter ging. Vandaag de dag gaat het als vanzelf en beoefen ik de sport met heel veel plezier.

 

 

De succesformule

Mijn succesformule bestaat uit drie pijlers. Deze hebben allen invloed op elkaar. Een balans hierin vinden is belangrijk om tot leren te komen. Dat doe ik in mijn praktijk.
Met succes!

brain (1)Leren met je hoofd

Leren doe je natuurlijk met je brein, maar deze moet daar wel open voor staan. Je brein sluit zich spreekwoordelijk gezegd af wanneer deze wordt over- of ondervraagd. Leerstof moet prikkelen. Daarnaast heeft stress een negatieve uitwerking op het brein. Aandacht hiervoor hebben voor het brein is daarom belangrijk.

likeLeren met je hart
Weten waarom je iets leert en wat het doel is is belangrijk. Je krijgt hierdoor een band met de leerstof en je voelt je op een prettig manier uitgedaagd om te leren.
Daarbij is het belangrijk dat je actief wordt betrokken in je leerproces. Niet ‘je moet dit doen’, maar ‘we gaan dit samen doen’ zorgt voor een actieve leerhouding.
Aandacht hebben voor het hart is daarom belangrijk.

man-standing-upLeren met je lijf
Als je goed zit in je vel kom je tot leren. Zo niet dan moet daar eerst naar worden gekeken. Dit kan met allerlei zaken te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan faalangstige gevoelens of een ingrijpende gebeurtenis.
Leren met je lijf heeft ook te maken met bewegen. Niet eindeloos zitten en luisteren, maar letterlijk actief meedoen in je eigen leerproces.
Aandacht hebben voor het lijf is daarom tenslotte ook belangrijk.

 

Ingrediënten voor succes

Oog voor de gehele persoon, uitdaging, enthousiasme en beweging. Dat zijn de ingrediënten om effectief te kunnen leren. Oftewel; leren met hoofd, hart én lijf. Zij vormen de basis van mijn handelen als remedial teacher, coach en leerkracht.

Met deze pijlers doe je binnen korte tijd succeservaringen op. In mijn praktijk zie ik daardoor de kinderen met sprongen vooruit gaan. En bovenal: de kinderen zijn trots op zichzelf.

Bent u nieuwsgierig geworden hoe leren met hoofd, hart én lijf eruit kan zien in de praktijk?
Lees dan hier een praktijkvoorbeeld.

 

 

 

UA-37553256-1