Kennismaken met beelddenken in groep 4-8

In elke klas zitten een aantal beelddenkende kinderen. Hun beeldende manier van denken verschilt met hoe er op een talige manier wordt lesgegeven. Het risico van dit verschil is dat er problemen in het leren kunnen ontstaan. ‘Er komt niet uit wat er in zit‘, verzucht je dan als leerkracht.

Het is daarom belangrijk de beelddenker tijdig te herkennen én erkennen in zijn of haar manier van informatie verwerken. In deze workshop laat Lisette Castelein je graag kennismaken met beelddenken en geeft ze je concrete tips en handreikingen die je de volgende dag al in je klas kan toepassen. Het fijne daarbij is dat niet alleen de beelddenkende kinderen met deze tips geholpen zijn!

Inhoud en wat levert het jou op?
o Wat is het verschil tussen beelddenken en taaldenken?
Je krijgt een stuk theorie mee over beeld- en taaldenken en vormt hiermee een stevige basis voor het verder omgaan met deze kinderen.

o Hoe herken ik het oudere beelddenkende kind?
Je leert hoe je kan ontdekken welke kinderen een voorkeur hebben voor het visueel leren.

o Hoe leert een beelddenker?
Je ervaart hoe deze kinderen informatie opslaan en terughalen.

o Welke problemen komt een beelddenker tegen in de midden- en bovenbouw?
Je ervaart welke welke problemen deze kinderen tegenkomen in de groepen vier tot en met acht.

o Hoe kan ik het beelddenkende kind helpen bij het leren?
Door je verkregen kennis over de theorie en inzichten in hoe een beelddenker de wereld om zich heen ervaart en verwerkt ontwerp je concrete handvatten. Deze handvatten kan je de volgende dag al toepassen bij de beeldenkende kinderen in jouw klas die vast (dreigen te) lopen.

Verdere informatie
Soort: Workshop
Doelgroep: Leerkrachten primair onderwijs
Duur: 3 uren
Locatie: Deze kan plaatsvinden bij jou op school
Prijs: Neem hiervoor contact met mij op.

Heeft u interesse of wilt u graag meer informatie?
Neem gerust contact met mij op.
Ik wil graag contact

UA-37553256-1