Beelddenkend?

Ik leer anders!

Beelddenkend?

Ik leer anders!

Denk eens aan het woord S-T-O-E-L.
Wat zie je dan in je hoofd?
Zes op de tien kinderen zien een plaatje van een stoel.

Kinderen die dat zien kunnen beelddenkend zijn of een voorkeur hebben voor visueel leren. Ze willen het zien en ervaren. Helaas voor hen wordt er op bijna alle scholen auditief lesgegeven, luisteren en daarna aan de slag op voor hen nietszeggende werkbladen.

De training Ik leer anders helpt hen om de leerstof te zien en te ervaren waardoor het leren makkelijker wordt.

    Geeft de leerkracht aan dat er niet uitkomt wat erin zit?

    Dan kan deze training helpen!

    De lessen

    Gedurende 5 lessen ga ik samen met jou en jouw kind aan het werk om de leerstof visueel om te zetten zodat het nu wel wordt onthouden.

    Het doel van de training is om een stevige basis te krijgen voor taal, spelling, rekenen en lezen.

    Je kind leert om de lesstof/informatie te vertalen naar beelden zodat de hersens het nu goed kunnen opslaan. Hierdoor krijgt je kind grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden (leer)stof en kan tijdens toetsen de informatie makkelijk terug gevonden worden in het geheugen. Dit geeft rust in het hoofd.

    Jij als ouder moet bij deze lessen aanwezig zijn, omdat de aangeleerde technieken thuis moeten worden ingeoefend.

    Altijd goede resultaten!

    Een vooruitgang is  snel zichtbaar. Zowel ouders als leerkrachten verbazen zich hier dikwijls over.

    Zo kunnen kinderen met een taalprobleem woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

    Kinderen met rekenproblemen kunnen nu wel die simpele sommen oplossen en ineens weten ze wat een tafelsom inhoudt.

    Daarbij bloeien kinderen als het ware weer op. Ze ervaren dat wat eerst lastig was nu veel beter gaat

    De training leert jouw kind om de lesstof

    om te zetten in beelden,

    waardoor het nu wél wordt onthouden!

     Jouw kind krijgt

    5 lessen van 45 minuten waarin we actief werken aan een juiste wijze om de lesstof op te slaan in het geheugen.

    Lessen die als volgt zijn opgebouwd:

    Les 1- Hoofd opruimen en de samenwerking van de ogen bekijken.
    Les 2- Taal: alfabet en woorden opslaan.
    Les 3- Rekenen: 100-veld, optellen en aftrekken.
    Les 4-  Lezen: leeswijze, vragen over een tekst en samenvatten.
    Les 5- Rekenen: klokkijken, vermenigvuldigen en delen.

    Een werkmap waarin al het werkmateriaal wordt verzameld. Ook super handig als naslagwerk!

    Jij krijgt

    5 lessen die je samen met je zoon of dochter volgt.

    Concrete oefeningen op papier die je thuis met je kind gaat inoefenen.

    Bij elke les informatiebladen zodat je niet ‘mee hoeft te schrijven’ en dienen als een handig naslagwerk.

    Een kind die de lesstof nu wel kan onthouden en weer plezier krijgt in leren!

    Leren op de manier die past bij jouw kind.

    Kinderen met een voorkeur voor visueel leren hebben het vaak moeilijk op school. Dit is omdat het onderwijs is gebaseerd op hoe de meerderheid leert: via het gehoor. Een grote groep kinderen die de lesstof liever ziet en ervaart heeft het hierdoor heel moeilijk. Deze kinderen vinden moeizaam aansluiting met school en vallen dikwijls op omdat ze slechte resultaten behalen terwijl daar geen aanwijsbare reden voor is.

    ‘Er komt niet uit wat erin zit’, geeft dan leerkracht dan vaak aan.

    Vaak hebben deze kinderen eenleerachterstand, ADHD of denkt men aan dyslexie. Bijles of extra uitleg in de klas helpt niet of nauwelijks omdat het schoolwerk op een niet-visuele manier wijze wordt aangeboden.

    Als het je niet lukt om de lesstof goed op te slaan in je geheugen, vergeet je het heel snel. Je bent dan zeker niet dom. Je weet alleen nog niet hoe je de leerstof het beste kan onthouden en kan terughalen als je het nodig hebt.

    Nu zijn er ook kinderen die alles letterlijk uit hun hoofd leren, maar begrijpen niet wat ze leren. Bovendien kunnen deze kinderen alleen reproduceren en bij inzichtvragen vallen ze door de mand. Simpelweg omdat ze niet hebben geleerd hoe ze de lesstof op een goede manier kunnen onthouden.

    Gelukkig biedt mijn training voor al deze kinderen uitkomst. Zij leren hoe ze de lesstof op een goede manier kunnen verankeren in hun geheugen en terughalen waardoor het leren weer leuk wordt!

     

    ‘Ik had niet verwacht dat we al zo snel resultaat zouden zien.’

    Chantal- moeder van Bryan, 8 jaar
    Samen met mijn zoon heb ik de training gevolgd. Ik was echt verbaasd dat hij door deze training al zo snel vooruitging met school!
    Omdat ik mee was, wist ik precies hoe hij de leerstof moest aanleren. Dat hebben we samen thuis ingeoefend. Nu is de training afgerond en weten we hoe hij de vakken goed in zijn geheugen kan zetten.
    Tijdens de laatste oudergesprekken vertelde de meester dat ook hij zag dat de training echt effect had. Top!

    M.- moeder van S., 10 jaar
    Deze training werkt echt! In simpele stappen hebben we geleerd hoe S. de leerstof in het geheugen kan zetten. Ik vond het daarbij ook fijn dat we alle informatie ook mee naar huis krijgen. Zo kunnen we het thuis altijd nog even nalezen. Lisette, bedankt!

    Veelgestelde vragen

    Wat wordt er van mij als ouder verwacht?

    Je kind gaat iets leren wat nu nog lastig is. Daarom is het belangrijk dat je er thuis voor hem of haar bent als het even lastig wordt om bijvoorbeeld door te zetten. Je kind positief aanmoedigen is hierbij heel belangrijk. Je hoeft geen sommen uit te leggen, daar ben ik voor.

    Krijgt mijn kind huiswerk?

    Het oefenwerk is een heel belangrijk onderdeel van de training. Als er thuis niet wordt geoefend zal er te weinig vooruitgang zijn. De hersenen hebben het nodig om dat wat er geleerd is tijdens de sessie regelmatig te herhalen. Zodoende kan de nieuwe lesstof ook worden onthouden. Het oefenwerk vraagt een tijdsinvestering van ongeveer 5x per week, 15 minuten oefenen

    Wat als mijn kind ziek is?

    Bij een individuele training:
    * Wanneer de afzegging buiten de 24 uur voor de start van de les is kunnen we een vervangende les inplannen.

    * Bij een afzegging binnen de 24 uur voor de start van de sessie, mail ik de werkbladen die we zouden gaan behandelen evenals het oefenwerk. Echter, er zit dan geen instructie van mij bij. Wanneer je wilt dat je kind alsnog de uitleg erbij krijgt kunnen we een vervangende individuele les inplannen van 30 minuten. Deze kost €30.

    Wij wonen niet in de buurt. Kan de training ook online plaatsvinden?

    Ja, voor de Ik leer anders-training is dit mogelijk. In mijn beveiligde leeromgeving kan jouw kind veilig online de training krijgen.
    Ik maak gebruik van meerdere camera’s waardoor zowel ik als mijn bord en werkmaterialen goed te zien zijn.

    Gewoon goede hulp bij het leren.

    Copyright Praktijk Lisette Castelein