Autisme: Ik ben speciaal-training

”Ze zeggen dat ik anders ben.
Ik voel ook dat ik anders ben.
Maar wat maakt mij anders dan zij?
Wat is autisme bij mij?’

 

 Voor wie?

‘Ik ben speciaal’ is een psycho-educatie training voor kinderen en jongeren van 8 t/m 18 jaar met een vorm van autisme.

Psycho-educatie staat voor educatieve en opvoedkundige hulp om een jongere vaardigheden, zelfvertrouwen en kennis in handen te geven om te kunnen omgaan met moeilijkheden die hij ervaart.
Ook worden ouders/verzorgers actief betrokken in de training.

De training is ontworpen door Peter Vermeulen oa werkzaam bij Autisme Centraal, België.

Afstemming op uw kind

Als uw kind de diagnose autisme heeft zal hij/zij moeten leren omgaan met de uitdagingen, moeilijkheden én talenten die hierbij voor hem gelden. Dit is voor iedereen anders en maakt het daarom zo lastig.

Via boeken of cursussen kan al veel informatie worden verzameld maar is niet afgestemd op het kind. Deze training wel.

Tijdens de training krijgt uw kind inzicht over zichzelf en leert het vaardigheden die thuis, op school of daar waar het nodig is, direct toe te passen zijn.

Hoe?

De training is individueel en omvat zo’n 10 bijeenkomsten van elk 50 minuten. De volgende vragen komen aan de orde:

  • Wie ben ik? 
  • Hoe zit ik in elkaar? 
  • Wat vind ik leuk en belangrijk in mijn leven? 
  • Wat is een autismespectrumstoornis? 
  • Wat betekent dit voor mij?

Door te werken met werkbladen over de EIGEN situatie is de training naast een klein stukje theorie, vooral heel praktisch.

 

 

Reacties

”Ik kreeg huiswerk en dat vond ik eigenlijk best leuk. Het was anders dan schoolhuiswerk. Dit was leuk om te doen. Ik maakte het samen met mijn ouders. Ze snappen mij nu beter. En eigenlijk snap ik mezelf ook beter. Ook heb ik een lijst gemaakt voor mijn nieuwe mentor. Nu weet hij precies hoe hij met mij om moet gaan.”

Max*, 12 jaar
PDD-NOS

*Pseudoniem 

”Door ons als ouders bij de training te betrekken werd deze ook zinvol voor ons gezin. We begrepen steeds beter de behoeften van Max en hoe we daar als gezin zijnde mee om moesten gaan.” 


Ouders van Max

”Nooit eerder heb ik zo’n duidelijke brief ontvangen van een toekomstige mentorleerling. Hij was helder en duidelijk over wat hij nodig had en wat wij van hem konden verwachten. Hierdoor konden wij als school direct inspelen op de behoeften van Max.”

Mentor van Max

Heeft u interesse in deze vorm van coaching of heeft u hierover een vraag?
Neem gerust contact met mij op.
Ik wil graag contact


UA-37553256-1